رولبرینگ مخروطی

رولبرینگ مخروطی


  Taper Roller Bearings

این نوع از بلبرینگ ها دارای شیار غلتک مخروطی در حلقه بالایی و پایینی بوده و بخش غلتشی نیز در آنها به شکل مخروطی می باشند. این نوع طراحی، بلبرینگ را برای تحمل بارهای (شعاعی و محوری) مناسب ساخته است.
رولبرینگ های مخروطی قابلیت دو تکه شدن داشته، حلقه داخلی بهمراه قفسه وغلتک ها یک جز و حلقه بیرونی جز دوم را تشکیل می دهد. این نوع از بلبرینگ ها در انواع مختلف یک ردیفه، دوردیفه و چهار ردیفه تولید می شوند.
نوع بخصوصی ازاین بلبرینگ ها به TQ معروف است، دارای طراحی مخصوصی در لبه داخلی با غلتک هاست که عمل روانکاری را در آن محل تماس بهینه میسازد و نیز شیار غلتک ها بطور مخصوص جهت توزیع مناسب بار ساخته شده است.
طراحی مخصوص دیگر جهت کاربرد در مورد بارهای سنگین نظیر رولبرینگ های پینیون در دیفرانسیل اتومبیل هاست. این رولبرینگ ها دارای بار اولیه بوده و دارای مزایایی نظیر اصطکاک کمتر، زمان آب بندی کمتر، امکان اعمال بار بیشتر در شروع چرخش و دقت بالاتر، هستند این طراحی مخصوص با پسوندهایی نظیر CL7C, CL7A  مشخص می شوند.
 
رولبرینگ های مخروطی یک ردیفه
 
این نوع رولبرینگ ها، قادر به تحمل بار محوری از یک جهت هستند.تحت بار شعاعی یک بار محوری در بلبرینگ تولید می شود که باید مهار شود.

رولبرینگ های مخروطی تک ردیفه، مخصوص نصب دوتایی
 
در مواردی که استفاده از یک رولبرینگ مخروطی جهت تحمل مقدار بار مورد نظر کافی نباشد و یا مجبور به موقعیت دهی شافت از دو طرف باشیم، از دو عدد رولبرینگ مخروطی استفاده می کنیم.
از مزایای این بلبرینگ ها می توان به نصب ساده به علت عدم نیاز به کالیبره کردن حلقه فاصله گذار، هدایت محوری دقیق شافت، تعیین لقی محوری شافت درهنگام ساخت، قدرت تحمل بار محوری و شعاعی بالا و نگهداری و روانکاری ساده تر ازطریق سوراخهای تعبیه شده در حلقه فاصله گذر نام برد.
ترتیب قراردهی بلبرینگ ها می تواند به صورت روبرو، پشت به پشت یا پشت سرهم باشد. در نصب روبرو از یک حلقه فاصله گذار بین حلقه های بیرونی استفاده می شود. در طراحی پشت به پشت از دو حلقه فاصله گذار، یکی بین حلقه های بیرونی و دیگری بین حلقه های داخلی استفاده می شود. مزیت این نوع طراحی نسبت به نوع قبل تحمل بارهای ممان است. در طراحی پشت سرهم بار محوری فقط از یک سمت ولی توسط هر دو بلبرینگ تحمل می شود. در این حالت نیز یک حلقه فاصله گذار بین حلقه های بیرونی و یکی از حلقه های داخلی کار گذاشته می شود.
باید به یاد داشت هر مقدار ناهمراستایی شافت در این نوع رولبرینگ های دو تایی موجب کوتاه شدن طول عمر بلبرینگ ها بیشتر می شود.
لقی محوری داخل این رولبرینگ ها توسط حلقه فاصله گذار تعیین می شود. هر گونه تغییر در لقی های نرمال با پسوند C همراه یک عدد دو یا سه رقمی که معرف مقدار متوسط لقی داخلی بلبرینگ است در جلوی شماره بلبرینگ مشخص می شود.
 
برای اطلاع از کدهای و مشخصات به بخش کدهای بلبرینگ ها مراجعه کنید.